Tom 4 Nr 1-2 (2021)
Artykuły

Laws beyond Relativity. Command or Fairness?

András Lánczi
Corvinus University of Budapest (Hungary)
Bio

Opublikowane 10-10-2022

Słowa kluczowe

  • prawo,
  • przykazanie,
  • prawo naturalne,
  • relatywność,
  • trzecia natura

Jak cytować

Lánczi, A. (2022). Laws beyond Relativity. Command or Fairness?. The Legal Culture, 4(1-2). https://doi.org/10.37873/legal.2021.4.1-2.57

Abstrakt

Dla większości z nas dzisiaj prawo oznacza regułę uchwaloną przez jakąś władzę ustawodawczą. Jeśli prawo okaże się wadliwe, zastąpi je nowe prawo. Wcześniej prawo było nakazem, którego nie można było dowolnie zastąpić innym prawem. W tym możemy dostrzec różnicę między starożytnym a współczesnym rozumieniem prawa i stanowienia prawa. Wyjaśnienia należy szukać, wskazując na względność prawa w naszej nowoczesnej koncepcji prawa w porównaniu ze starożytnym postrzeganiem tego, jak prawo musi być traktowane po sformułowaniu – ma ono moc nakazu. W dalszej części omówione zostaną trzy aspekty prawa – prawa boskie, naturalne i pozytywne – przy założeniu, że dominująca dziś idea prawa opiera się na koncepcji względności prawa, która najbardziej pasuje do nowo powstającej trzeciej koncepcji natury to zwykle odpowiada potrzebie współczesnego człowieka, by wyprzeć zarówno religię, jak i filozofię. Ten trzeci sens natury najlepiej oddaje pojęcie wirtualnej rzeczywistości. Jest to pojęcie obejmujące całą sztukę współczesnego człowieka, którą stworzył dzięki nowoczesnym naukom i rozwojowi technologicznemu. Tak więc stan religii (prawo boskie) i stan natury (prawo naturalne) należy rozumieć poprzez badanie stanu współczesnej polityki, który zapewnia rzeczywiste warunki współczesnej rzeczywistości wirtualnej i zakłada dominację względności praw.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

  1. • Aquinas, Thomas, Summa Theologiae, [Summa theologiae, 1265–1272] www.documentacatholicaomnia.eu, access: 16.08.2022
  2. • Bloom, A., The Closing of the American Mind. New York: Simon and Schuster, 1987
  3. • Hegel, G.W.F., The Philosophy of History, Kitchener: Batoche Books, 2001 [Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie (gehalten 1805/06 in Jena, 1816–1818 in Heidelberg und 1819–1831 in Berlin, aus Notizen und Mitschriften 1833–1836 postum herausgegeben von Karl Ludwig Michele]
  4. • Mill, J.S., Nature, The Utility of Religion and Theism, London, Rationalist Press Association, 1904
  5. • Pangle, T.L., Leo Strauss. An Introduction to his Thought and Intellectual Legacy, Baltimore, The Johns Hopkins University, 2006
  6. • Pascal, B., Thoughts, [Pensées, 1670] https://web.archive.org/web/20081013231458/http://www.gutenberg.org/files/18269/18269-h/18269-h.htm, access: 16.08.2022
  7. • Plato, Laws, 624a. http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=plat.+laws+1.624a, access: 16.08.2022
  8. • Rorty, R., The Priority of Democracy to Philosophy, In: Objectivity, Relativism, and Truth. Cambridge, Mass. and London: Cambridge Universty Press, 1990, pp. 175-196. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139173643.012
  9. • Taylor, C., A Secular Age, Cambridge, Mass. and London: Harvard University Press, 2007