Tom 1 Nr 2 (2018): Godność jako źródło praw i wolności
Artykuły

“Inflation” of Human Rights. John Paul II and human rights

Adrian J. Reimers
University of Notre Dame (Indiana)
Bio

Opublikowane 30-12-2019

Słowa kluczowe

  • marksizm,
  • godność,
  • John Locke,
  • J. S. Mill,
  • Jan Paweł II,
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
  • prawa człowieka,
  • utylitaryzm
  • ...More
    Less

Jak cytować

Reimers, A. J. . (2019). “Inflation” of Human Rights. John Paul II and human rights. The Legal Culture, 1(2), 32–44. https://doi.org/10.37873/legal.2018.1.2.21

Abstrakt

Jedną z głównych zasad współczesnej filozofii politycznej, pochodzącą z czasów Johna Locke’a, jest zasada praw człowieka. Locke scharakteryzował prawo jako coś, co odnosi się do poszczególnego człowieka jako wolnego i równego każdemu innemu człowiekowi. Do tego pojęcia praw przyrodzonych John Stuart Mill dodał, że prawo musi być czymś, na mocy czego człowiek może dochodzić swoich roszczeń wobec innego człowieka lub państwa. Po trzecie, współczesne pojęcie prawa zakłada pojęcie godności. We współczesnych społeczeństwach jesteśmy świadkami inflacji praw, co rodzi dwa pytania: 1) czy rzeczywiście odkrywane są nowe prawa i 2) jak rozpoznać zasadność tych praw? Utylitaryzm J. S. Milla uważa, że kamieniem probierczym dobra i zła jest indywidualne szczęście oraz, że jednostka sprawuje suwerenną władzę nad samą sobą. Wynika z tego, że tylko jednostka może wiedzieć, co jest dla niej prawdziwym dobrem. Dlatego też powinna ona oczekiwać, że społeczeństwo będzie popierać lub przynajmniej nie ingerować w osiąganie jej własnego dobra, tak jak je sobiew yobraża. Dlatego też “moje” prawa muszą uwzględniać to, że “ja”rozpoznaję swoje własne potrzeby. Inni są zobowiązani do przyznania suwerennej jednostce tych praw, które ona sobie przypisuje. Z takiej zasady wynika prawo do osobistej satysfakcji seksualnej, samobójstwa i zawarcia małżeństwa z inną osobą tej samej płci mimo publicznej dezaprobaty. Paradoksalnie, ta inflacja praw jest wspierana również przez quasi marksistowskie wyobrażenie, że różne klasy osób są nieuchronnie sobie przeciwne i że dla ich ochrony prerogatywy różnych grup muszą być uznane za prawa. Aby uniknąć i skorygować tę inflację, konieczne jest rozwinięcie bogatszej antropologii stanowiącej fundament dla koncepcji godności ludzkiej i, co za tym idzie, praw człowieka. Podążając za przykładem i myślą papieża Jana Pawła II, proponujemy rewizję twierdzenia Milla, że prawo musi pociągać za sobą pewne ściśle określone roszczenie wobec innej osoby lub podmiotu, a prawo nie jest roszczeniem prawnym, lecz roszczeniem wobec sumienia.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

  1. Baldas T., Judge dismisses federal female genital mutilation charges, USA Today, November 20, 2018, https://www.usatoday.com/story/news/nation-now/2018/11/20/female-genital-mutilation-michigan/2074239002/, accessed: 23 Nov. 2018.
  2. Declaration of Independence, National Archives, https://www.archives.gov/founding-docs/declaration-transcript, accessed: 8 Aug. 2017.
  3. Glendon M.A., Rights Talk: The Impoverishment of Political Discourse, New York: The Free Press, 1991.
  4. John Paul II, Address of His Holiness John Paul II to the 34th General Assembly of the United Nations, October 2, 1979, http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/speeches/1979/october/documents/hf_jp-ii_spe_19791002_general-assembly-onu.html, accessed: 31 May 2018.
  5. John Paul II, Discours du Pape Jean Paul II à l’Organisation des Nations Unies pour l’Education, la Science et la Culture (UNESCO), Paris (France), The Holy See, June 2, 1980, http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/fr/speeches/1980/june/documents/hf_jp-ii_spe_19800602_unesco.html, accessed: 6 Nov. 2018.
  6. John Paul II, „Homily, Victory Square, Warsaw”, The Holy See, June 2, http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/homilies/1979/documents/hf_jp-ii_hom_19790602_polonia-varsavia.html, accessed: 24 Nov. 2018.
  7. John Paul II, „Meeting with the Poor of »Las Minas« District, Dominican Republic”, The Holy See, January 24, http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/speeches/1979/january/documents/hf_jp-ii_spe_19790126_santo-domingo-losminas.html, accessed: 6 Nov. 2018.
  8. Kant I., Grounding for the Metaphysics of Morals, 3 edit., trans. J.W. Ellington, Indianapolis: Hackett, 1993.
  9. Locke J., Second Treatise of Government, Indianapolis: Hackett, 1980.
  10. Maritain J., The Person and the Common Good, Notre Dame, Indiana: University of Notre Dame Press, 1966.
  11. Marx K., Manifesto for the Communist Party, [in:] The Portable Karl Marx, ed. E. Kamenka, New York: Penguin, 1983.
  12. Mill J.S., On Liberty, Indianapolis: Hackett Publishing Co., 1978.
  13. Mill J.S., Utilitarianism, Cambridge, Indianapolis: Hackett, 2001.
  14. Pinker S., The Stupidity of Dignity, The New Republic, May 28, 2008, https://newrepublic.com/article/64674/the-stupidity-dignity, accessed: 23 Nov. 2018.
  15. Supreme Court of the United States, Obergefell et al. v. Hodges, Director, Ohio Department of Health, et al., 2015, Case #14–556, June 26, 2015.
  16. United Nations Human Rights: Office of the High Commissioner International Covenant on Civil and Political Rights, March 23, 1976, https://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/CCPR.aspx, accessed: 13 Nov. 2018.
  17. Universal Declaration of Human Rights, United Nations, December 10, 1948, http://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/index.html, accessed: 6 Nov. 2018.
  18. United States Supreme Court, Planned Parenthood of Southeastern Pennsylvania et al. v Casey, Governor of Pennsylvania et al. Case # 91–744 June 29, 1992.
  19. Vatican Council II, Pastoral Constitution on the Church in the Modern World, Gaudium et Spes, Vatican City: Libreria Editrice Vaticana, 1965.
  20. Wojtyła K., Love and Responsibility, trans. G. Ignatik, Boston: Pauline Publications, 2013.