Tom 7 (2024)
Artykuły

Zasada pomocniczości a jej wrogowie – doktryna umowy społecznej jako podstawa centralizacji władzy państwowej od XIV w. do rewolucji francuskiej

Jędrzej Jabłoński
-
cover

Opublikowane 30-12-2024 — zaktualizowane 30-12-2024

Wersje

Słowa kluczowe

  • zasada pomocniczości,
  • umowa społeczna,
  • Tomasz Hobbes,
  • John Locke,
  • Jan Jakub Rousseau

Jak cytować

Jabłoński, Jędrzej. 2024. “Zasada pomocniczości a Jej Wrogowie – Doktryna Umowy społecznej Jako Podstawa Centralizacji władzy państwowej Od XIV W. Do Rewolucji Francuskiej”. The Legal Culture 7 (December). https://doi.org/10.37873/legal.2024.7.130.

Abstrakt

Mimo iż zasada pomocniczości została sformułowana dopiero w XIX w., praktyka jej stosowania jest znacznie starsza, w tym w szczególności charakteryzowała realia europejskiego średniowiecza. Artykuł ma na celu prześledzenie rozwoju doktryn opartych na idei indywidualistycznej umowy społecznej, zapoczątkowanych w XIV w. przez Wilhelma Ockhama oraz Marsyliusza z Padwy, a rozwiniętych przez Tomasza Hobbesa, Johna Locke’a czy Jana Jakuba Rousseau, zwłaszcza pod kątem tych ich elementów, które przyczyniły się do znacznej centralizacji władzy w okresie nowożytnym, czego praktycznym wyrazem były przemiany polityczno-ustrojowe związane z angielską „chwalebną rewolucją”, a zwłaszcza rewolucją francuską. Koncepcja państwa jako wspólnoty powstałej w wyniku umowy wolnych i równych jednostek, które przekazały pełnię władzy nad sobą całej zbiorowości, wyraźnie podważa samodzielną podmiotowość mniejszych wspólnot, tym samym skutecznie ograniczając możliwość realnego stosowania zasady pomocniczości jako zasady ustrojowej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

  1. Literatura:
  2. Bartyzel J., Demokracja, Radom 2002.
  3. Bartyzel J., Szlachta B., Wielomski A., Encyklopedia polityczna, Tom I, Radom 2007.
  4. Baszkiewicz J., Myśl polityczna wieków średnich, Poznań 2009.
  5. Baszkiewicz J., Państwo suwerenne w feudalnej doktrynie, Warszawa 1964.
  6. Boutin C., Rewolucyjny podział terytorialny, między utopią i technokracją [w:] Czarna księga rewolucji francuskiej, red. R. Escandee, przeł. K. Kubaszczyk, B. Biały, J. Gruszka, M. Jurek, Dębogóra–Kraków 2015.
  7. Chmielewska L., Johannes Althusius. Pierwszy teoretyk federalizmu, „Doctrina. Studia Społeczno-Polityczne” 2012, nr 9, https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Doctrina_Studia_spoleczno_polityczne/Doctrina_Studia_spoleczno_polityczne-r2012-t9/Doctrina_Studia_spoleczno_polityczne-r2012-t9-s11-29/Doctrina_Studia_spoleczno_polityczne-r2012-t9-s11-29.pdf, dostęp: 3 lipca 2024 r.
  8. Digesta Iustiniani, http://latin.packhum.org/loc/2806/2/3#3, dostęp: 3 lipca 2024 r.
  9. Doliwa K., William of Ockham and Thomas Hobbes – on the Nature of General Concepts, „Studies in Logic, Grammar and Rhetoric” 2005, 8 (21), https://explorersfoundation.org/archive/380t1_doliwa-ockham-hobbes.pdf, dostęp: 3 lipca 2024 r.
  10. Ferrara C., Wolność, bóg który zawiódł. Walka z sacrum i budowanie mitu świeckiego państwa od Locke’a do Obamy, Tom I, przeł. J. Morka, Wrocław 2017.
  11. Filipowicz S., Historia myśli polityczno-prawnej, Gdańsk 2007.
  12. Friesen M., Subsidiarity and Federalism: An Old Concept with Contemporary Relevance for Political Society, „Federal Governance” 2005, Vol. 2, No. 1, https://doi.org/10.24908/fg.v2i1.4418.
  13. Gaxotte P., Rewolucja francuska, przeł. J. Furuhielm, A. Zawilski, E. Kuczkowska, Gdańsk 2001.
  14. Grygieńć J., Jana Jakuba Rousseau koncepcja woli powszechnej. Czym jest, po co jest i dlaczego nie działa jak powinna? „Dialogi Polityczne” 2004, nr 3–4, http://dx.doi.org/10.12775/DP.2004.015.
  15. Hobbes T., Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, przeł. C. Znamierowski, Warszawa 2009.
  16. Izdebski H., Historia myśli politycznej i prawnej, Warszawa 1995.
  17. Jabłoński J., Krótka historia zasady pomocniczości jako zasady ustrojowej, „Prawo i Więź” 2023, nr 3 (46), https://doi.org/10.36128/PRIW.VI46.230.
  18. Jaroszewska A., Poglądy polityczno-religijne Marsyliusza z Padwy, Rozprawa doktorska , Instytut Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, , Poznań 2014, https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/a32e7ce5-f8c0-4c4b-945b-b1eba03b66bc/content, dostęp: 3 lipca 2024 r.
  19. Korab-Karpowicz W., Historia filozofii politycznej, Kęty 2010.
  20. Locke J., An Essay Concerning Human Understanding. Book II, https://oll-resources.s3.us-east-2.amazonaws.com/oll3/store/titles/761/Locke_0128-01_EBk_v6.0.pdf, dostęp: 3 lipca 2024 r.
  21. Locke J., Second Treatise of Government, https://www.earlymoderntexts.com/assets/pdfs/locke1689a_2.pdf, dostęp: 3 lipca 2024 r.
  22. MacIntyre A., Krótka historia etyki, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 2013.
  23. Majeran R., Ockham Wilhelm [w:] Powszechna encyklopedia filozofii, red. ks. A. Maryniarczyk, http://www.ptta.pl/pef/pdf/o/ockham.pdf, dostęp: 3 lipca 2024 r.
  24. Martin X., Kwestia prawa rewolucyjnego [w:] Czarna księga rewolucji francuskiej, red. R. Escandee, przeł. K. Kubaszczyk, B. Biały, J. Gruszka, M. Jurek, Dębogóra–Kraków 2015.
  25. Millon-Delsol C., Zasada pomocniczości, przeł. C. Porębski, Kraków 1995.
  26. Olszewski H., Zmierczak M., Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 1994.
  27. Pettington K., Władca i prawo (1200–1600). Suwerenność monarchy a prawa poddanych w zachodnioeuropejskiej tradycji prawnej, przeł. A. Pysiak, Warszawa 2012.
  28. Podniesiński M., Dlaczego Anglosasi nie lubią Foucaulta?, „Civitas. Studia z Filozofii Polityki” 2010, nr 12, https://doi.org/10.35757/CIV.2010.12.07.
  29. Poradowski M., Dziedzictwo rewolucji francuskiej, Wrocław 2001.
  30. Skomiał J., Ius resistendi w wiekach średnich. Zarys problematyki, „Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem” 2015, t. 37, nr 2, https://wuwr.pl/sfzh/article/view/1245/1216, dostęp: 3 października 2024 r.
  31. Stępkowski A., Hobbes i Locke – czy rzeczywiście dwie różne koncepcje genezy państwa? [w:] O źródłach państwa i władzy politycznej, red. A. Wielomski, C. Kalita, Warszawa 2011.
  32. Szczaniecki M., Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2007.
  33. Szlachta B., O pojęciu suwerenność (kilka uwag historyka doktryn politycznych), „Civitas. Studia z Filozofii Polityki” 2003, nr 7.
  34. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Tom 2, Warszawa 1998.
  35. Tracz-Tryniecki M., Rau Z., Tocqueville and Europe. What Can We Learn from Him about the Past, the Present and the Future of the Old Continent [w:] Tocquevillian Ideas: Contemporary European Perspectives, eds. Z. Rau, M. Tracz-Tryniecki, New York–Toronto–Plymouth 2014.
  36. Wąsowicz M., Historia ustroju państw zachodu. Zarys wykładu, Warszawa 2011.
  37. Wieciech T., Anglosaska formuła politycznego konstytucjonalizmu, Kraków 2014.
  38. Wielomski A., Myśl polityczna reformacji i kontrreformacji. Tom I: Rewolucja protestancka, Radzymin–Warszawa 2023.
  39. Wielomski A., Rewolucja francuska [w:] Encyklopedia białych plam, t. XV, red. A. Winiarczyk, Radom 2005.
  40. Wuwer A., Zasada subsydiarności. Perspektywa nauczania społecznego Kościoła, Katowice 2011.